صفحه اصلی / خانه / گفتگو / موسیقی پاپ به روایت تیسا
شرکت فیلم سازی سیکا فیلم
موسیقی پاپ به روایت تیسا

موسیقی پاپ به روایت تیسا

گفت‌وگوی اختصاصی کادوس آوا:  

سیاوش بدرطالعی با نام هنری «تیسا» یکی از هنرمندان جوان و مستعد موسیقی پاپ است که طی چند سال اخیر با تولید حدود «بیست تک آهنگ» که شامل یک آلبوم کوتاه به اسم «مجموعه زمستونی» است، توانسته جای خود را در لیست موسیقی محبوب بسیاری از مخاطبان باز کند. او خود ترانه‌هایش را می نویسد و همینطور آهنگسازی قطعاتش را هم بر عهده دارد و با سبک و استایل شخصی منحصر به خودش، میشود به راحتی صدا و موزیک‌هایش را از اغلب موزیک‌هایی که این روزها می‌شنویم تشخیص بدهیم. تیسا در این گفت‌وگو از خودش و فعالیت‌های موسیقیایی‌اش می‌گوید:

اول از همه به ما بگویید چرا نام تیسا را به عنوان نام هنری انتخاب کردید؟ آیا معنی ویژه‌ای دارد؟

راستش اوایل فعالیت‌ام دوست نداشتم با اسم اصلی خودم موزیک‌هام را منتشر کنم واسه همین یکی از دوستانم این تخلص رو پیشنهاد کرد و من هم خوشم آمد و با همین اسم به کار ادامه دادم، این نام دوتا معنی دارد، در فارسی‌کهن به معنای «همچون خورشید» و در گویش مازندرانی به معنای «خالص».

هرچند که اسم اصلی شما را می دانیم ولی با همان اسم مستعار هنری‌تان «تیسا»، شما را خطاب می‌کنیم. بدون مقدمه برویم به آغاز ماجرا، عشق به موسیقی از چه زمانی برای شما شروع شد و چطوری شد که تصمیم گرفتید این کار را جدی و حرفه‌ای ادامه بدهید؟

شاید هفت یا هشت سال بیشتر نداشتم که علاقه‌ام به موسیقی شدید شد و یادم هست که اولین موزیک‌هایی هم که این حس را در من ایجاد می‌کردند بی‌کلام بودند، یه سری کاست‌های یانی، کلود میشل و اتمار لیبرت، و بعد کم کم به موزیک‌های بیشتری دسترسی پیدا کردم. خب آن موقع ها مثل الان نبود که بشه تو فضای مجازی تقریبا همه چیز را به راحتی پیدا کرد. اکثر ما از شنیدن نوارکاست، ویدیوهای موزیک و بعدتر CD شروع کردیم و داشتن اینها مثل جمع کردن کلکسیون عتیقه‌جات بود و اکثر موزیک‌ها هم غیرقانونی محسوب می شدند. طی سال های دبستانم، برادر بزرگترم که آن موقع دانشجو بود برام سی‌دی‌های زیادی از تهران می‌آورد که هنوزم از تاثیرگذارترین موسیقی‌ها برایم هستند.به طور خلاصه این عشق در من ماند و ماند تا امروز، که مثل روز اول شیفته موسیقی هستم.

و از کی فهمیدید می‌خواهید موسیقی را به عنوان حرفه دنبال کنید؟

دقیقا از همان موقع تصمیمم را گرفتم، یعنی موسیقی مرا جادو کرد، کار دیگری نمی‌شد کرد!

 چند سال بیایم جلوتر، آهنگ ساختن و ترانه نوشتن را چطوری و از کجا آغاز کردید؟

شاید به طور خیلی جدی برگردد به ۱۶-۱۷ سالگی. با یک «کیبورد کاسیو» که از یکی از دوستانم هدیه گرفته بودم. اوایل فقط موزیک بی‌کلام می‌ساختم و برای خودم ضبط می‌کردم. بعد کم‌کم ترانه به اینها اضافه شد و بعدتر که اینترنت در ایران رونق گرفت و همه گیر شد، شاید بزرگترین معلمم یوتیوب و متن‌هایی بود که دانلود می‌کردم، مطالعه می‌کردم، فیلم‌های آموزشی و موسیقی‌های روز دنیا را گوش می‌دادم و به طور خلاصه تمام وقت و انرژی را برای موسیقی و آموختن صرف می‌کردم.

رابطه شما با ساز و نوازندگی چطور است؟

مگر میشود کسی موزیک بسازد و عاشق سازها نباشد؟! اینطور بگویم: امروزه، چه به عنوان یک امتیاز محسوب شود، چه به عنوان یک معضل، نقش ساز زنده و نوازندگی، در موزیک های پاپ، طی سال‌های گذشته خیلی کم‌رنگ شده و همین قضیه به شکل ناخودآگاه آهنگسازها را از پشت پیانو و برگه‌های نت برده است پشت «میدی کنترولر» و سیستم‌های کامپیوتری تنظیم و ساخت موسیقی، که یک بخش آن به خاطر سرعت و راحتی کار است که خود یک مزیت محسوب می‌گردد،  ولی شق دیگری دارد این جابجایی! و آن تنبلی در استفاده از ساز‌هاست، که اتفاقا اصلا خوب نیست.  ولی در کل باید بگویم که من اصولا یک نوازنده حرفه‌ای نبوده‌ام.

موسیقی پاپ به روایت تیسا

اگه بخواهید روی سبک یا شیوه‌ی کاری امروز خودتان یک عنوان بگذارید، چه سبکی خواهد بود؟

مسلما یک عنوان نمیشودگذاشت. چون خیلی سبک‌ها را به صورت آزمون و خطا تجربه می‌کنیم، ولی شاید دقیق‌ترین عنوان بتواند همان پاپ باشد.

این تعریف و شکل از موزیک خیلی با شناختی که عموم مردم از موزیک پاپ دارند تفاوت دارد ، موسیقی و صداهایی مثل احسان خواجه امیری، بابک جهانبخش یا رضا صادقی و یا نمونه های غربی و حتی غیر‌مجاز، آن چیزی هستند که مردم به عنوان موسیقی پاپ می شناسند. ولی کارهای شما یک فرم ویژه و تجربی دارند، آیا این هم پاپ است؟

بله صحیح است، قضیه این است که دامنه موزیک پاپ می‌تواند خیلی گسترده باشد . موزیک پاپ به شما این  اجازه رو میدهد که تا زمانی که محتوای آثار، چهارچوب موسیقیایی و عرف فرم را رعایت می‌کنید، بروید و سبک‌ها یا استایل‌های دیگر را با هم ادغام کنید. و از تلفیق آنها تجربه جدیدی در موزیک پاپ به وجود بیاورید. و من هم از این شیوه برای ایجاد تفاوت در موزیک خودم با دیگرانی که شما نام بردید استفاده کرده‌ام. حالا چقدر موفق بوده‌ام را مخاطب تشخیص می‌دهد.

منظورشما از چهارچوب و عرف، فقط موسیقیایی است یا بحث مجوزهای قانونی هم هست ؟

آن هم می‌تواند باشد، ولی یه چهارچوب کلی‌تر وجود دارد که فقط به کشور ما و موزیک ما مربوط نمیشود و یک قاعده جهانی است. آن‌هم این است که محتوایی که دارید تولید می کنید برای عموم مردم قابل درک یا قابل پذیرش باشد. حالا محتوا رو میتوانید هرجایی پیدا کنید از متن ترانه و تک تک نت‌های ملودی گرفته تا حتی تصویری که منتشر می‌کنید از خودتان. اگه اینطوری مقوله به پاپ نگاه کنید آنوقت میبینید هم «رضا صادقی» پاپ محسوب میشود هم «تیسا».

الان برای من واضح‌تر شد. هرچند نمی‌توانم کاملا موافق باشم.

کاملا قابل قبوله.

برای ما از تجربه‌ها و جزئیات زندگی یه موزیسین و خواننده در ایران بگو، نکات مثبت و منفی.

 مردم حامی هستند واقعا، حالا شاید دارم راجع به مخاطب‌های خودم میگویم این حرف را، ولی به طور کلی مردم با هنر و به خصوص موسیقی ارتباط خیلی قوی و خوبی دارند. نمیشود روزی از خیابان بگذرید و صدای موزیک از ماشین یا فروشگاه و یا أصلا هر جایی، نشنوید و این بسیار خوب است، ولی از آن طرف، وقتی سیستم اقتصادی کشور دچار مشکل می‌شود هنرمندها جزو آسیب پذیر‌ترین قشر‌های اجتماع محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر هم اقتصاد کشور ما دچار مشکلات بزرگی شده است،  که خیلی‌ها را بی‌کار یا کم‌کار کرده است. و با این مشکلات، کار که هیچ، حتی زندگی عادی نیز برای بعضی‌ها سخت شده است.

«تیسا» چطور؟ شما هم تحت‌تاثیر این وضعیت اقتصادی کم یا بیکار شده‌اید؟

من‌هم نسبت به خودم یا برنامه‌هایی که داشتم بله، می‌شود گفت که تقریبن همه برنامه‌ها عقب افتاده‌اند. مخصوصا با این شرایط همه‌گیری کرونا …

درآمد یک موزیسین از چه راه‌هایی است؟ چه در ایران چه در جهان؟ آیا تفاوتی دارند با هم؟

در دنیا از راه شنیده شدن آثارشان در رسانه‌های اینترنتی یا رادیو و تلویزیون، کنسرت، تبلیغات، فروش آلبوم و خب در ایران هم ظاهرا همین است!، منتهی، کمتر موزیسینی از شنیده شدن موزیک‌اش در اینترنت یا تلویزیون و رادیو پول دریافت می‌کند و معمولا یه چیزی هم می‌دهند! که کارهایشان پخش شود. و از طرف دیگر در ایران «حقوق مولف» یا «کپی رایت» وجود  ندارد. تفاوت اصلی در اینجاست.

 با این توضیحات شما چطوری زندگی‌تان را  می‌گذرانید؟

 خودمم هم دقیق نمی‌دونم (خنده). من معمولا با تولید اثر و موزیک برای هنرمندهای دیگر و گه‌گاهی کلاس‌های آموزشی.

اخیرا مجموعه‌ای از سه آهنگ منتشر کردی به اسم «مجموعه زمستونی» که به شخصه برای من حس و حال تازه و نویی داشت و شنیدم که با استقبال خوبی هم مواجه شده است، مقداری برای ما تعریف کنید که ایده شکل گیری این مجموعه از کجا آمده است.

بله خدا روشکر تجربه‌ای خوبی بود. «مجموعه زمستونی» از سه تا تراک تشکیل شده به اسم های «با توام» که شب یلدای سال گذشته پخش شد، «بارون زده» که اواسط زمستان پخش شد و «زمستون» که اواخر سال گذشته منتشر کردیم. این سه تا کار، هرکدام در یک زمان و حال و هوای متفاوت ساخته شدن، اما فکر کردم که با هم دیگر همنشینی خوبی دارند و برای همین تحت عنوان یه آلبوم کوتاه منتشر شدند و لازمه بگویم که حضور «عطا زنجانی» به عنوان تنظیم کننده و co-producer تاثیر مثبت زیادی روی این مجموعه گذاشت که از ایشان همین‌جا  تشکر ویژه‌ای می‌کنم.

«تیسا» موزیک‌هات رو تو سایت خودت  به فروش می‌گذاری؟ و با سایت‌های معمول فروش آثار دیگه همکاری نمی‌کنی؟، حرکتت انقلابی به نظر میاد. درسته؟

به هیچ وجه، شاید جالب باشه برای شما که پیشنهاد اصلی این کار رو همان دوستانی دادند که خودشان در سایت‌ها و رسانه‌های موسیقی فعالیت دارند. هر هنرمندی کاملا آزاده سایت شخصی خودش رو داشته باشد. و خب حق دیگه‌ای که هر هنرمندی دارد این است که بتواند از کارش درآمد کسب کند. برای همین کارهام را جاهایی منتشر می‌کنم که بتوانم درآمدی داشته باشم یا حداقل آورده‌ی معنوی مناسبی برای تمام اعضایِ تیمِ تولید داشته باشند.

و تاحالا از این راه درآمدی هم داشتید؟

خیلی کم، ولی باید صبر داشت. هیچ دری یه شبه باز نمیشود.

«تیسا» تو اوقات فراغتش چه کارهایی بیشتر انجام میدهد؟

متاسفانه تو یکی دو سال اخیر خیلی وقت آزاد پیدا نمی‌کنم ولی سفر رو بسیار دوست دارم، کافه رفتن را خیلی دوست دارم. فیلم دیدن و مطالعه‌ی آزاد یا ورزش هم که فوق‌العاده هستند.

آینده خودت رو چطور می بینی؟ مثلا: طی چند سال آینده…

ببینید آینده رو خیلی شلوغ‌تر می بینم… البته به معنای خوبش و پر هیجان‌تر. احتمالا آلبوم «بیست و چند» که یک سالی هست درگیرش هستیم را تمام می‌کنیم. باید ببینیم وضعیت کرونا به کجا میرسد ولی شاید چند اجرا و یه کتاب که دارم روی ترجمه‌اش کار می‌کنم. باقی هم زندگی شخصی است که خب برنامه های زیادی برایش دارم.

و حرف آخر

بسیار ممنونم. صحبت خاصی نیست جز تشکر از تک‌تک همکارهایم در «تیساموزیک» و دوستانی که طی چند سال اخیر مثل خانواده‌ام شدند و کنار همدیگر کار می‌کنیم. به امید روزهای بهتر.

درباره کادوس آوا

پایگاه‌خبری‌کادوس‌آوا ⭕️فرهنگی، هنری و اجتماعی 🔹صدای‌فرهنگ آی‌دی‌تلگرام: t.me/kadusava آی‌دی توییتر: kaduskhabar@

این مطالب را نیز ببینید!

مجموعه شعرهای گیلکی «تی تی» به قلم هوشنگ عباسی منتشر شد

مجموعه شعرهای گیلکی «تی تی» به همت هوشنگ عباسی منتشر شد

مجموعه شعرهای گیلکی با عنوان «تی تی»، حاوی اشعار گیلکی ۳۲شاعر است که به همت هوشنگ عباسی جمع آوری و توسط انتشارات بلور رشت منتشر شد

فیلم‌های چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شدند

فیلم‌های چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شدند

اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های سودای سیمرغ، فیلم اولی‌ها و پویانمایی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

یک دیدگاه

  1. درود.‌چه مصاحبه‌ی پروپیمانی. برای تیسا و گروه‌اش آرزوی موفقیت دارم.‌منم به صدا و ترانه‌هاش علاقمندم. درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت فیلم سازی سیکا فیلم