صفحه اصلی / خانه / آیین / آیین سنتی چهل‌منبر در غروب تاسوعا
شرکت فیلم سازی سیکا فیلم

آیین سنتی چهل‌منبر در غروب تاسوعا

چهل منبر آیین کهن عاشورایی مردم لاهیجان است که سالیان سال و به نقلی از دوران صفویه، هر سال در تاسوعای حسینی با شور و حالی معنوی در این شهر برگزار می شود.چهل‌منبر هم زمان با غروب آفتاب آغاز می شود، شهر حال و هوای دیگری دارد؛همه، پیر و جوان، زن و مرد، کودک و خردسال به دنبال خرید شمع های چهل منبر هستند. در گوشه و کنار بازار شمع های ارزان قیمت بقعه ای و خرماهای فراوان در بسته بندی های مخصوص چهل تایی برای فروش آماده است.

این مراسم در کوچه های پرده سر، خُمیرکلایه، خیابان حکیم فیاض، آقاسیدمحمد یمنی، یحیی آباد و گابنه (که از همه جا بیش تر است) و خیلی کوچه های دیگر هر سال پر شور تر از سال قبل برگزار می شود. خانه هایی که در طول سال مجالس روضه خوانی بر پا می کردند، منبری که بر آن روضه خوانده شده را بر جلوی درب خانه می گذراند. تشتی تا نیمه از گل انباشته را همراه با کاسه ایی از برنج در کنار منبر قرار می دهند تا پذیرای خیل مشتاقان شمع به دست باشد.

درب خانه چهل سید

بزرگان محل های قدیمی معتقدند که این آیین باید بر درب خانه چهل سید بزرگوار برگزار می شد، اما به مرور زمان تغییر یافت و بر درب خانه های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند، انجام می شود، ولی در چند سال اخیر شاهدیم که همه مردم این محل حتی آن هایی هم که در این محل ها زندگی نمی کنند، در اطراف کوچه ها منبر را برپا می کنند، بدین صورت که تشتی از آتش روشن کرده و آن را بر روی منبرهایی می گذارند و در کنار آن کاسه ای برنج قرار می دهند.

آنها در کنار هر منبری شمعی روشن میکنند و دانه ای خرما در آنجا قرار میدهند و چند دانه ای برنج بر می دارند و پس از خواندن دعا و ادای خواسته شان به سوی منبر دیگر می روند و از چهل منبر می گذرند و وقتی به خانه می رسند، برنجی را که در چهل منبر گردآورده اند با برنجی که در خانه دارند آمیخته و فردای آن روز برنج را پخته و میل میکنند تا به خواسته شان دست یابند.

درباره کادوس آوا

پایگاه‌خبری‌کادوس‌آوا ⭕️فرهنگی، هنری و اجتماعی 🔹صدای‌فرهنگ آی‌دی‌تلگرام: t.me/kadusava آی‌دی توییتر: kaduskhabar@

این مطالب را نیز ببینید!

خانه‌ای گیلانی زیر سایه پلاسکو

خانه‌ای گیلانی زیر سایه پلاسکو

خانه معروف به «حسن خان اکبر» یا خانه «سردار معتمد» واقع در خیابان جمهوری تهران، یکی از نخستین بناهایی است که نیکولا مارکُف ـ معمار روس‌تبار ـ آن را ساخته است.

موزه هنرهای معاصر گیلان، ۴۵ سال وعده‌ای که عمل نشد

موزه هنرهای معاصر گیلان، ۴۵ سال وعده‌ای که عمل نشد

عمارت مریضخانه بلدیه رشت، قرار بود موزه هنرهای معاصر شود و اساسنامه آن هم تدوین شده است. حالا در آستانه ورود ارزیابان یونسکو به رشت، سرپرست شهرداری خبر داده این بنا موزه خوراک و صنایع دستی خواهد شد. در شرایطی که هتل ایران بی کارکرد و نیمه ویران رها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت فیلم سازی سیکا فیلم