صفحه اصلی / خانه / آیین / مجمع دهی؛ سنت محرمی روستاهای شرق گیلان
شرکت فیلم سازی سیکا فیلم

مجمع دهی؛ سنت محرمی روستاهای شرق گیلان

«مجمع‌دهی» آیینی سنتی و مذهبی است که در دهه اول محرم همزمان با علم‌بندی در روستاهای شرق گیلان(رودبنه) آغاز شده تا اطعامی برای عزاداران ابا عبدالله الحسین(ع) باشد.

این آیین که به گفته اهالی بیش از یکصد سال قدمت دارد، اطعام سوگواران حسینی به سبک سنتی با محوریت مساجد در شب‌های محرم است که به روش قدیمی و با آداب خاص خود برگزار می‌شود و از شب اول محرم در مساجد آغاز شده و تا یازدهمین شب محرم ادامه دارد و بعد از پایان دهه اول محرم فقط پنج‌شنبه‌های ماه محرم و صفر در مساجد ادامه می‌یابد.

زنان روستایی قبل از آغاز ماه محرم مجمع‌ها(سینی‌های بزرگ مسی) را بیرون آورده و وسایل مورد نظر برای این آیین سنتی را تدارک می‌بینند و تلاش می‌کنند تا بهترین دستپخت خود را به عزادران حسینی دهند.

پلوی محلی با فسنجان، مرغ، شیرین خورشت و کوکوی محلی پای ثابت اطعام سنتی در مساجد است و زنان از بعدازظهر شروع به آشپزی کرده و بعد از شنیدن اذان از گلدسته‌های مساجد غذای طبخ شده را درون قابلمه‌های کوچک ریخته و در مجمع قرار می‌دهند.

در گذشته زنان و امروز مردان مجمع‌ها را بر سر نهاده و به مسجد می‌برند تا از عزاداران حسینی پذیرایی کنند. هر خانواده عهده‌دار پذیرایی از سه الی چهار عزادار حسینی در مساجد است.مجمع‌ها در صفوف منظم در مسجد چیده شده و عزاداران بعد از افامه نماز، دور مجمع‌ها نشسته و مهمان مردم روستا می‌شوند. بعد از صرف غذا و جمع‌آوری مجمع‌ها، دوباره به منزل بازگردانده شده تا آماده پذیرایی در شب‌های بعد شوند.

درباره کادوس آوا

پایگاه‌خبری‌کادوس‌آوا ⭕️فرهنگی، هنری و اجتماعی 🔹صدای‌فرهنگ آی‌دی‌تلگرام: t.me/kadusava آی‌دی توییتر: kaduskhabar@

این مطالب را نیز ببینید!

خانه‌ای گیلانی زیر سایه پلاسکو

خانه‌ای گیلانی زیر سایه پلاسکو

خانه معروف به «حسن خان اکبر» یا خانه «سردار معتمد» واقع در خیابان جمهوری تهران، یکی از نخستین بناهایی است که نیکولا مارکُف ـ معمار روس‌تبار ـ آن را ساخته است.

موزه هنرهای معاصر گیلان، ۴۵ سال وعده‌ای که عمل نشد

موزه هنرهای معاصر گیلان، ۴۵ سال وعده‌ای که عمل نشد

عمارت مریضخانه بلدیه رشت، قرار بود موزه هنرهای معاصر شود و اساسنامه آن هم تدوین شده است. حالا در آستانه ورود ارزیابان یونسکو به رشت، سرپرست شهرداری خبر داده این بنا موزه خوراک و صنایع دستی خواهد شد. در شرایطی که هتل ایران بی کارکرد و نیمه ویران رها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت فیلم سازی سیکا فیلم