صفحه اصلی / خانه / یادداشت / طرحی برای گذشته
شرکت فیلم سازی سیکا فیلم

طرحی برای گذشته

* مرتضی شگفت – شهردار اسبق رشت

در رسانه های چنین آمد” از سوی ریاست شورای شهر تشریح شد که در زمان نه چندان دور، سه پل روگذر ۱- میدان  ولی عصر (مجاور پمپ بنزین فرزانه) ۲-  میدان نیروی دریایی ۳- میدان مصلی احداث می گردد”. همانطور که آگاهان مطلع اند پل میدان مصلی حدود نه سال قبل برای اجرا آماده گردید ولی به دلایلی انجام آن تا کنون معوق ماند. اما از زمان طراحی دو پل دیگر، خبری اعلام نشده است. زمان طراحی و شیوه  مطالعه و روند موافقت آن در کمیسیون ترافیک شورای شهر، برکسی جز چند نفر،عیان نیست. گرچه کار، تخصصی است و قرار هم نخواهد بود همه در این کار دخیل باشند ولی عملکرد آنها چه مشکلی از بار ترافیک شهر را حل خواهد کرد می تواند آرامش را در زمان اجرا برای شهروندان بوجود آورد و بار منفی احداث  آنها در آتی کمتر گردد. صحبت از انجام دادن و یا ندادن رو گذرها نیست و میدانیم و میدانند که هزینه  احداث آنها، به هر حال از جیب خلق الله است چه دولت، چه نهاد های دیگر و چه شهروندان رشت، که هنوز بدهی های گذشته پاک نگردید. شورای شهر باید بداند که دیگر جای خطا ندارد و مردم از اشتباهاتشان که تاکنون ضررهای زیادی را متحمل شده اند نمی گذرند.  چگونه وبراساس کدام آمار ترافیکی به این نتیجه رسیده اند که جز احداث پل برای رفع معضل ترافیک راه دیگری نمانده است؟ پلی که قراربود نه سال قبل انجام گیرد و حتما طراحی آن نیز یکسال بطول انجامید و چنین عملیاتی همانند رو گذر میدان مصلی نمی تواند کمتر از ۲۴ ماه به بهره برداری برسد، اینک پروژه ای انجام خواهد گرفت که حدود یازده سال ازطراحی و بهره برداری آن گذشته است. اگرآمار طراحان آن پل، در زمان طرح، دقیقا بررسی گردید، این چند سال باتوجه به رشد بسیار بالای مهاجرین باز نگری نشده باشد وبدون آمار جدید، هیچ تغییری در طراحی صورت نگیرد، در این صورت طرح اولیه آن بدون آمار ارقام و اشتیاق به اجرای ان بخاطر زیبایی طرح بوده نه حل مشکل ترافیک. و شورای شهر فعلی نیز با انجام آن تمایل دارد اعلام کند که او هم در این چندسال حضورش، کاری انجام داده است. که اگر چنین باشد تاسف دارد.  آیا با توجه به هزینه  بالای هریک از رو گذر های پیشنهادی،اجرای آنها  برای رفع مشکل ترافیک آن منطقه ارزشمند است؟ اگر منطقی و بررسی همه جانبه شده باشد مطمئنن حمایت خواهند شد ولی میدانیم که مدت حضور این شورا کمتر از ۲۴ ماه است. دوباره همان آش و همان کاسه و مردم می مانند و با بدهی های بیشتر. واقعا برسی گردید که بجز روگذر نمی توان برای رفع معضل ترافیک کار دیگری انجام داد؟ آیا نمی توان با هزینه این چند پل، مشکل ترافیک بخش زیاد تری از شهر را تا حدودی حل نمود. همه میدانیم، حدودا دو سال قبل همین شورای شهر با بوق و کرنا نوید احداث تراموا را به مردم شهر که هزینه آن توسط دولت است، داده بود و اعلام کرد که بخشی نیز در بودجه سال ۱۳۹۷ خواهد آمد. که خوشبختانه نیامد وتا امروز حتی از کلنگ زدن آن هم خبری نشد.  زیرا اعلام آن خبر هم بی مطالعه بوده است. بنابراین لازم است کاری صورت گیرد که ادامه آن پس از شورای فعلی با توجه به مطالعه دقیق علمی ادامه یابد و همانند میله گذاری( BRT) در خیابان و بلوار امام نباشد که به مجرد تغییر شهردار نصف آن به حق، برچیده و مابقی نیز جز مزاحمت ترافیکی، ثمری ندارد، در حالیکه پنج نفر از یازده نفر شورا نشینان فعلی در همان شورا نیز مسئولیت داشته اند.

* ۱۳۹۸/۷/۷

درباره کادوس آوا

پایگاه‌خبری‌کادوس‌آوا ⭕️فرهنگی، هنری و اجتماعی 🔹صدای‌فرهنگ آی‌دی‌تلگرام: t.me/kadusava آی‌دی توییتر: kaduskhabar@

این مطالب را نیز ببینید!

سمیعی گیلانی سال‌ها برای درست‌نویسی پدری کرد

سمیعی گیلانی، سال‌ها برای درست‌نویسی پدری کرد

محمّدجعفر یاحقّی: استاد سمیعی گیلانی سال‌ها برای ویرایش، ترجمه، و درست‌نویسی فارسی پدری کرد و مخصوصاً ویرایش را از آب‌وگل کشید، سروسامان داد و راهی بازار کرد.

سالخوردگی جمعیت در گیلان

سالخوردگی جمعیت در گیلان

صادق اکبری: آمار و اطلاعات همگی حاکی از این دارد که پدیده انفجار سالخوردگی جمعیت در گیلان زودتر از سایر استان­های کشور بروز خواهد کرد و این وضعیت ویژه نیازمند برنامه ­ریزی­ های دقیق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی و ... است که باید مد نظر مسئولین ذی­ربط قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت فیلم سازی سیکا فیلم