فرشته شیداصفت ظهر امروز در کارگاه توانمندسازی مدیران رسانهها با بیان اینکه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور فعال است، اظهار کرد: رسانه بهعنوان رکن چهارم دموکراسی نیازمند حمایت بیشازپیش است و نظام پرداخت یارانه مطبوعات کشور نیازمند بازتعریف است .
وی با اشاره به انتشار ۳۰۰ روزنامه در کشور افزود: مدیریت سازمانهای مطبوعاتی در حوزه مدیریت فرهنگی بوده و مدیران فرهنگی نیز مانند سایر مدیران باید راهکارهای موفقیت در مدیریت انسانی را شناخته و از آن بهره کافی ببرند.
استاد علوم ارتباطات و رسانه با بیان اینکه عملی سازی برنامههای مؤثر، داشتن تنوع و خلاقیت و قدرت طرح و عملی سازی برنامههای مبتنی بر مشی رسانه فرآیند، مدیریت رسانه را تشکیل میدهد، گفت: داشتن تنوع و خلاقیت در عرصه مدیریت رسانه، از نیازمندیهای نخست است.
شیداصفت با بیان اینکه در قانون مطبوعات، دو شخصیت صاحبامتیاز و مدیرمسؤول به رسمیت شناختهشدهاند، خاطرنشان کرد: تبصره ۴ ماده ۹ قانون مطبوعات مدیرمسؤول را مسؤول تکتک مطالب چاپشده میداند و صاحبامتیاز را مسؤول خطمشی کلی نشریه میداند.
به گفته این استاد علوم ارتباطات و رسانه، سیاستگذاری، برنامهریزی، تولید و تأمین، نظارت، انتشار، نظرسنجی و اثرسنجی از مهمترین وظایف مدیریت در رسانه است.
استاد علوم ارتباطات و رسانه با بیان اینکه مدیریت رسانه از سیاستگذاری رسانهای آغاز میشود، تصریح کرد: بر پایه سیاستهای وضعشده، برنامهریزی برای تولید اخبار و پوشش رویدادها، یادداشت و گزارش صورت میگیرد و در مرحله بعد بر پایه برنامهریزی انجامشده، مطالب، تولید یا از منابع مختلف تأمینشده و همزمان با تولید و پسازآن و نیز پس از تهیه اخبار یک مرحله نظارت و کنترلی بر آنها اعمالشده و سپس اخبار و محتوای تولیدشده آماده نشر میشود.
شیداصفت، افزایش سطح سواد رسانهای، پیشینه عظیم تمدن ایرانی- اسلامی، استقبال عمـومی و مسـتمر مردم از مطبوعات، کاهش انحصار در تولیدات فرهنگی، افـزایش تعـداد کارشناسـان حـوزه مطبوعات و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران را به ترتیب مهمترین نقاط قـوت وضـعیت مطبوعات در کشور دانست.
وی با اشاره به فرصتهای مطبوعاتی کشور گفت: افزایش سریع شبکههای اجتماعی، توسعه رسانههای الکترونیکی، گسـترش زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی و گسترش رشتههای تحصیلی در حوزه رسانه بهویژه در تحصـیلات تکمیلی به ترتیب بهعنوان مهمترین فرصتهای وضعیت مطبوعات در ایران است.
به گفته شیداصفت، عدم حضور جدی مطبوعات ایران در سـطوح بینالمللی، ضعف تسلط بر زبانهای بینالمللی در عرصـه مطبوعـات کشـور، تحریمها و مشکلات اقتصادی و تهاجم فرهنگی به ترتیب بهعنوان مهمترین تهدیـدهای وضعیت مطبوعات در ایران است.
استاد علوم ارتباطات و رسانه با بیان اینکه افزایش دانش و مهارتهای حرفهای و صنفی برای بالا بردن کیفیت مطبوعات کشور است، و نظام پرداخت یارانه مطبوعات کشور نیازمند بازتعریف است تصریح کرد: نزدیکتر شدن مراکز علمی و دانشگاهی تولیدکننده نیروهای متخصص به دفاتر مطبوعاتی در کنار افزایش کارگاهها و دورههای آموزشی کوتاهمدت نیز میتواند بسیار مفید باشد.
شیداصفت با بیان اینکه یارانه مطبوعات نیازمند بازتعریف است، گفت: ارائه بازتعریف از مفهوم یارانه و اینکه یارانه مطبوعات مانند یارانه انرژی فقط برای اقشار ضعیف و نشریات کم برخوردار اختصاص یابد.