به سنت بیشترنشریههای معتبردنیا که درپایان سال، برترین کتابها را درهمه حوزهها انتخاب میکنند، گروه ادبیات وکتاب روزنامه « آرمان ملی» نیز، مثل سالهای پیش، دست به انتخاب کتابهای برتردرحوزه ادبیات داستانی و غیرداستانی زده است. انتخاب داستان برتر فارسی ازبین کتابهای منتشرشده ازاسفند ۹۷تا اسفند۹۸بوده است.تمرکز ما در انتخاب آثار در وهله اول روی رمان فارسی وخارجی، دروهله دوم مجموعه داستان فارسی و خارجی و در وهلههای بعد روی آثارغیرداستانی بوده: اززندگینامهتا آثار پژوهشی وتاریخی و فلسفی. آنچه میخوانید ده مجموعه داستان برتر فارسی به انتخاب گروه ادبیات وکتاب است.
«درسال پیش۹۷» نیزگروه ادبیات وکتاب ده رمان برتر فارسی را انتخاب کرده بود که عبارت بودند از: غروبدار «سمیه مکیان» بندمحکومین «کیهان خانجانی» ولی دیوانهوار «شیوا ارسطویی» تراتوم «رویا دستغیب» کوچ شامار «فرهادگوران» شب جاهلان «منصورعلیمرادی» پایانروز «محمدحسین محمدی» شورآب «کیوان ارزاقی» درسیدخندان کسی را نمیکشند «مهام میقانی» اعترافات هولناک لاکپشت مرده «مرتضی برزگر».
۱. یحیای زایندهرود / کیهـان خانجانی/ نشر پیدایش/ کیهان خانجانی با هـر کتابش نشـان داده که حـرف تازهای دارد. او درحالی با «یحیای زاینده رود» جایزه کتاب اول داسـتان مازنـدران را دریافت کـرد کـه او طی یک سـال اخیر توانسـته با رمـان «بنـد محکومیـن» موفقیتهای چشـمگیری به دسـت بیـاورد. «یحیای زایندهرود» شـامل هفت داسـتان کوتاه اسـت کـه در رشـت یا اصفهـان اتفـاق میافتـد، امـا نقـش مولفههای محتوایـی و تاریـخ اجتماعی-سیاسـی داسـتانها پررنگتـر اسـت و همین نشـان از فراتر رفتن داسـتانها از اقلیم آن اسـت.
۲٫ چیدن یال اسـب وحشـی /علـی صالحی بافقی/ نشر مرکز علی صالحی بافقی هرچند فعالیت حرفهای را با شـعر از یک دهه پیش شـروع کـرده بود، اما امسـال بـا دو مجموعه داسـتان خوب نشـان داد که در هـر دو حوزه حـرف تـازهای دارد. «چیدن یال اسب وحشی» نخسـتین اثر داستانی او اسـت که با فضاهای بکر و تازه و قصههایی نو و خواندنی، از او نویسـندهای سـاخته که نشان از عزم او در نوشـتن داستان دارد.
۳٫ فلامینگوهای بختـگان / علی صالحی بافقی/ نشر مرکز /علـی صالحی بافقـی در «فلامینگوهـای بختگان» مـدام به مـا هشـدار میدهد کـه صـدای انقـراض انسـان را بشـنویم. در تمامـی داسـتانها، آدمها معمـولا صدای هـم را نمیشـنوند یا اگر میشـنوند قادر به ارسـال پیامی متناسـب با آنچـه دریافت کردهانـد نیسـتند. بـه همیـن خاطـر هرگـز ارتباطـی مؤثـر میانشـان شـکل نمیگیـرد.
۴٫ چشم سگ /عالیه عطایی/ نشرچشمه- عالیـه عطایـی را میتـوان نویسـنده افغان-ایرانی به شـمار آورد. او پیـش از مجموعه داسـتان «چشـم سـگ»، دو کتـاب دیگر هم منتشـر کـرده بود کـه با رمـان «کافورپـوش» خودش را اثبـات کـرد. ایـن کتـاب برگزیده جایـزه مهـرگان ادب شـد. «چشم سگ» شـامل هفت داستان اسـت که در تهران، بیرجند و افغانسـتان میگـذرد و مثل خـود نویسـنده، کاراکترهـا هم با همیـن هویـتِ سـرگردان درگیرند.
۵٫ رنو پنج / ارغوانپورعلی / نشر بان – ارغـوان پورعلی بـا «رنو ۵» تـراژدی زندگـی انسـانها را در جهان امـروز تصویـر میکند. این مجموعه داسـتان، نخسـتین کتـاب او اسـت. کتـاب شـامل پنج داسـتان اسـت که هـر کدام داسـتانهایی اسـت کـه ممکـن اسـت یکـی از مـا آن را تجربه کـرده باشـیم؛ داسـتانهایی کـه ریشـه در گذشـته و شـکل زندگـی مـا در دهههـای اخیـر دارنـد، و ارغـوان پورعلی مـا را به شـکلهای مختلـف و از زوایـای مختلـف بـا منهـای دیگرمان روبـهرو میکنـد.
۶٫ مرز / نفیسه نصیران/ نشرمرکز – نفیسـه نصیران با نخسـتین کتابش که مجموعهای از شش داسـتان اسـت نشـان میدهـد قصـه و جهـان ناکرانمنـد آن را میشناسـد. او در این کتاب، با هر داسـتان دریچهای میگشاید رو بـه ما تـا بـا منراویهایش کـه همـه زن و از جنس نویسـنده هسـتند، دعوتمـان کند بـه بازخوانـی زندگی انسـان امـروز در جامعهای کـه ایـن روزهایش پـر شـده از یـأس و نومیدی.
۷٫ داسـتانهای خانوادگـی / محمـد طلوعـی/ نشـر افق محمد طلوعـی با نخسـتین مجموعه داسـتانش « من ژانت نیسـتم» جایـزه گلشـیری را در سـال ۹۰ از آن خـود کـرد. بعد از ایـن مجموعه موفـق، طلوعـی «تریبت هـای پدر» را منتشـر کرد که بـه چنـد زبان هـم منتشـر شـده. حـالا در سـال جاری هر دو ایـن کتابهـا در یک کتاب مسـتقل به نام «داسـتانهای خانوادگی» منتشـر شـده، کـه میتوان به چشـم کتاب تـازهای بـه آن نـگاه کرد.
.8یاسمنهای زنانه / آرشآ ذرپناه / نشرنیماژ – آرش آذرپنـاه از ابتـدای دهه هشـتاد بـا کتـاب «خانه جای مانـدن نیسـت» کارش را شـروع کـرد و در دهـه نود بـا دو کتاب «جـرم زمانه سـاز» و «شـماره ناشـناس» گامهـای محکمتری برداشـت. آذرپناه تعلـق خاصی بـه داسـتان کوتـاه دارد و این را میتـوان در سـومین مجموعه داسـتانش دیـد: «یاسـمنهای زنانـه». مجموعـهای شـامل هشـت داسـتان کـه نویسـنده در آن روی فـرم و زبـان تاکیـد بیشـتری دارد و مثل آثار پیشـینش تجربـهای جدیـد را میآزمایـد.
.9برف سرخ / طیبه گوهری / نشرنیلوفر- طیبـه گوهـری از همـان نخسـتین کتابـش «و حـالا عصر اسـت» نشـان داد کـه نویسـندهای اسـت آتیـهدار. همیـن دوراندیشـی با انتشـار رمـان «گلـوگاه» خـودش را اثبـات کرد: کتـاب، جایـزه بهتریـن رمـان سـال جایـزه هفتاقلیـم را آن خـود کـرد. «ـرف سـرخ» آخریـن اثـر اوسـت؛ مجموعـهای از سـیویک داسـتان کوتـاه بـا فرمهـا و مضامیـن گوناگـون، که نشـان از دغدغهمندبودن نویسـنده نسـبت به مسـائل سیاسی و اجتماعـی دارد.
.۱۰کسـی خانـه نیسـت / مجموعـه نویسـندگان/ نشر کتـاب کوچـه – «کسی خانه نیسـت» مجموعه چهارده داسـتان از چهارده نویسـنده زن اسـت کـه برخـی از آنها عبـارت اسـت از: فرشـته احمدی، مریم سـمیعزادگان، سـاناز زمانی، ناهیـد طباطبایی، عالیه عطایـی، الهـام کاغذچی، فرشـته نوبخـت، شـیوا مقانلو و الهام فلاح. داسـتانها هرچند بـا محوریت زنان نوشـته شـده، امـا تلاش دارد صـدای زنان باشـد بـرای جامعـهای که مـردان قوانیـن آن را مینویسـند.