صفحه اصلی / کادوس تماشا / ویدئوی کامل گفت‌وگوی اختصاصی «کادوس خبر» با «روزبه رخشا»
شرکت فیلم سازی سیکا فیلم

ویدئوی کامل گفت‌وگوی اختصاصی «کادوس خبر» با «روزبه رخشا»

سال ۱۳۹۴ وقتی «در دنیای توی ساعت چند است؟» نخستین فیلمِ منتقد قدیمی سینما، «صفی یزدانیان» به نمایش درآمد، سوای دقت‌ها و لذت‌های بصری‌اش که رشتِ قدیم و جدید را به تصویر می‌کشید، اغلب شیفته‌ی موسیقی دل‌نشین و شنیدنی‌اش شدند. یک صدای تازه که به زبان گیلکی، برخی از ترانه‌های قدیمی را بازخوانی کرده بود، آن هم با تنظیمی جدید و مدرن. این صدا، برای بعضی از قدیمی‌ها آشنا بود و یادآور روزگار خوشِ رفته و برای جوان‌ها تازه بود و کشف‌نشده.

آن‌هایی که در سال‌های دهه‌ی چهل و پنجاه در رشت پیگیر موسیقی پاپ و بازخوانی کارهای موزیسین‌های بزرگ جهان بودند، روزبه رخشا را می‌شناختند و حالا پس از سال‌های صدای گرمش را در فیلمی با بازیِ «لیلا حاتمی» و «علی مصفا» می‌شنیدند.

روزبه رخشا رویکردش در گیلکی‌خواندن متفاوت از دیگران است و تجربه‌ای تازه را عرضه می‌کند.

در این ویدئو، که نخستین گفت‌وگوی تصویری روزبه رخشاست، ما با او همراه شده‌ایم تا از رشتِ قدیم و جوانی‌اش بگوید، از سال‌هایی که بیتلز می‌خواندند، سال‌هایی که به سبک پاپ، و به زبان گیلکی در در سالن‌های گیلان اجرا می‌رفت، ما با رخشا گویی به آمریکا سفر کردیم و ما را بُرد به سال‌های تحصیلش و سپس رسیدیم به حوزه‌ی تخصصی و مدیریتی‌اش در کارخانه‌های گیلان در سال‌های پس از انقلاب‌. او از لذت و شیوایی زبان گیلکی با ما گفت و نظرش را درباره‌ی اساتید موسیقی گیلان جویا شدیم تا رسیدیم به وقتِ اکنون و از کنسرت اخیر و برنامه‌های پیش رویش خبر داد.

درباره کادوس آوا

پایگاه‌خبری‌کادوس‌آوا ⭕️فرهنگی، هنری و اجتماعی 🔹صدای‌فرهنگ آی‌دی‌تلگرام: t.me/kadusava آی‌دی توییتر: kaduskhabar@

این مطالب را نیز ببینید!

تاریخ شفاهی نشریات فرهنگی، هنری و ادبی گیلان در خانه‌ فرهنگ گیلان

تاریخ شفاهی نشریات فرهنگی، هنری و ادبی گیلان در خانه‌ فرهنگ گیلان

نشست تاریخ شفاهی نشریات فرهنگی، هنری و ادبی گیلان، پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۵ عصر با حضور چهره‌های مطرح هنر و ادبیات گیلان و با سخنرانی محمود نیکویه، محقق و منتقد و رضا نوزاد، نویسنده و محقق و نمایش مستند رشت‌نامه به کارگردانی حامد اریب برگزار شد.

نشست منتقدان از یاد رفته؛ نقد آرشیو نقد ادبی ایران در خانه فرهنگ گیلان

نشست منتقدان از یاد رفته؛ نقد آرشیو نقد ادبی ایران در خانه فرهنگ گیلان

ر چهره‌های مطرح هنر و ادبیات گیلان و با سخنرانی دکتر علیرضا نیکویی، محقق و استاد دانشگاه و شعرخوانی علی‌رضا پنجه‌ای، شاعر، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شرکت فیلم سازی سیکا فیلم